På vår tomt...

....har vi en mur.
Eller det kanske liknar mer ett stenröse, fast det har nog varit en mur från början.

Längs denna mur växer en Libbsticka...och maskrosor.
Jag gick ut vid lunchtid för att plocka maskrosor till våra kaniner.
Precis när jag böjer mig ner och sträcker ut handen mot en stor bladrosett ser jag ormen.
20 cm. från maskrosbladen jag har min hand vid ligger en ihopkrupen huggorm, den rycker till bakåt...och jag hoppar själv bakåt. Jag brukar säga att jag inte är rädd för huggorm.
Och nej, jag blev nog inte så rädd....fast lite chockad, och tacksam och glad för att det var jag och inte hundarna som upptäckte ormen.
Solen sken och det var varmt, jag störde ormen när den låg och solade. Turen var på min sida, så nära den var hade den lika bra kunnat hugga.
Jag gick tillbaks, efter att kaninerna fått sin lunch, för att ta den här "murbilden", då hörde jag hur det prasslade till....jag tittade upp och på andra sidan om muren såg jag en huggorm.
Jag väljer att tro att det är samma orm, även fast den här såg lite brunare ut i sitt sicksackmönster.
Man vill ju inte så gärna tro att det bor en hel huggormsfamilj i ens gamla mur!

Kommentarer
Postat av: Anki

Dom är fina dom små liven...men jag vill nog inte vara så nära dom :)

2011-05-05 @ 12:16:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0