November, årets sista sommarmånad?

21/10 dog min mormor, nästan 85 år gammal. Hon somnade i lugn och ro, fast ganska oväntat. Hon var uppe och gick som vanligt kvällen före.
28/10 var det begravning och jag var där, det var fint att få ta farväl på plats...inte bara i mina tankar.


I början på okt. roade vi oss med att röja lite i vår lada, det blev några brasor där vi passade på att grilla både korv och annat gott. Det finns mer att göra på ladan, fast vi har inte bråttom!


Min älskade Felix blev akut dålig sista sept. och var inlagd 4½ dygn på Ulltuna. Ett tag var det osäkert åt vilket håll det skulle gå. Det var underbart att få hem honom och se att han åter var stark och pigg!


Här på Trädgårdstorp finns ju den utrotningshotade lantraskaninen Mellerudskanin!

Kaninerna har vi främst för att jag tycker om djur i allmänhet och att jag är intresserad av avel och bevarande av lantraser. Så många som möjligt av kaninungarna säljer jag, fast de som blir kvar och som inte kommer ingå i min framtida avel, kommer bidra till hushållet. Dvs. vi slaktar och äter kaninerna.
I helgen har jag varit på kurs och lärt min skinnberedning, så nu kan vi ta till vara än större del av kaninerna.
Och undrar du varför man dödar djur när man kan köpa kött i affären så kan du sluta läsa min blogg ^^

Nästa bild visar de 3 skinnen jag arbetade med under helgen, 2 av dem är egenuppfödda och det tredje köptes in obehandlat.


Börjar man först föda upp kaniner så får man aldrig nog med burar, mitt senaste projekt är en trevåningsbur.
Den är fortfarande inte klar för inflyttning fast hyllorna är på plats och dörrarna är målade:

Mer om mina kaniner kan du läsa om på www.mellis.n.nu

Under ett längre elavbrott pga. en havarerad transformator fick vi tillfälle att använda vår fina vedspis.
Annars har vi inte eldat så mycket i den än sedan det milda vädret hållit i sig under hösten...


Yngsta dottern Jessica har under hösten börjat rida på Bäjeby gård.

Äldsta dottern JK har ridit i många år och är nu medryttare på hästen Gloi:

Också JK rider på Bäjeby. Deras hemsida kan du se här: http://www.bajebygard.se/

Sista tillskottet på Trädgårdstorp är en sk. skeppskatt. Tassan heter hon och var min present till min libling på vår 7-årsdag 12/11. Underbart söt katt med många tår, precis som våra lundehundar!


För att sammanfatta november månad hittills så var det månaden då jag klippte lugg..


...och det var då vi fick byta ut snöskyfflarna mot ogräsmedel:






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0